fredag 20 februari 2015

Min syn på bibeln och bibelkritiken

Det finns inget intresse från min sida att framställa mig själv som en centralgestalt i min blogg, det är Jesus Kristus som jag på olika vis vill presentera och tydliggöra för min läsekrets. Men jag tror det kan vara av värde att i bloggens "småbarnsår" ändå, mycket kortfattat klargöra några ställningstaganden som kan vara läsaren till nytta och intresse. Jag kommer inte ge en uttömmande syn på var och en av dessa punkter, det är inte nödvändigt anser jag.
När jag läser min bibel, så använder jag primärt folkbibelns svenska översättning, och då jag läser bibeln, så har jag följande attityd och förhållningssätt till vad dessa böcker säger mig:

1. Det som står skrivet i bibeln är sant!
Det betyder då t.ex att Jesus gick ovanpå vattnets yta, utan några mänskliga hjälpmedel.
Det var ett extraordinärt under som ägde rum där och då på Gennesarets sjö.
Självklart så är jag övertygad om gamla testamentets övernaturliga inslag, såsom att det troligen är röda havet som reste på sig likt en dalgång så att Mose och ett förmodat antal miljoner judar kunde gå torrskodda över havsbädden.
Jag behöver inte räkna upp allt som jag tror på i bibeln, utan enkelt sagt så tror jag på hela bibeln från pärm till pärm. Jag tvivlar inte på något den boken säger med andra ord.

2. Jag läser den boken så som det står skrivet!
En övertolkning eller symboltolkning är inte nödvändigt för mig.
Det som står skrivet i bibeln betyder just precis det som texten säger.
Självklart finns det profetior och hemliga budskap i t.ex "Uppenbarelseboken" som jag inte förstår, men det är inga avgörande profilfrågor i min tro på Gud.
Dessa "hemligheter" kommer uppenbaras när tiden enligt Guds agenda väl är inne.
Så, står det att jag som kristen kan tala med Gud Fadern i bön och förvänta mig ett konstruktivt och reellt svar på min bön, ja då betyder det också så!

3. Bibelkritiken då?
Ja, i mina efterforskningar för att kunna framställa bibelns tydliga sanningshalt för dom som inte litar på den bokens budskap och innehåll så har jag självklart mött diametrala åsikter kring vissa frågor.
Vissa påstår att man har bevis för det som bibeln skildrar, vissa påstår att man har bevis för motsatsen till det som bibeln skildrar. Någon av dessa parter har ju rätt.
Det är en praktisk och objektiv omöjlighet att både sanningen och lögnen går hand i hand.
Så, i dessa forskningar som jag gjort och fortlöpande gör så ställer jag mig frågande till varför det höjs röster mot det som bibeln återger, samt till olika arkeologiska, vetenskapliga så kallade bevis som framförts som gör anspråk på att bibelns innehåll är opålitligt och inte ens sant att det har ägt rum.
För mig som kristen så är det en självklarhet att Gud finns och att det bibeln påstår har ägt rum.
Enkelt uttryckt så anser jag bibeln vara Guds ofelbara ord!
Därför att, Gud är allvetande, Han har alla synsätt, alla tankar, all världens kunskap koncentrerat och fullständigt klart och utbrett framför sig.
Gud behöver inte tänka efter för att kunna fatta ett beslut eller veta hur händelseförloppet kommer ta sig uttryck i något avseende överhuvudtaget i världshistorien, nutiden eller i framtiden.
Här vill jag citera professorn och författaren Stefan Einhorn:
"Vi ska naturligtvis tro på vår förmåga att förstå vår omvärld samtidigt som vi aldrig får förlora vår ödmjukhet. Vi måste komma ihåg att vi har oändliga vidder kvar att utforska. Man kan säga, att om den totala sanningen om allt motsvarar en stor stad, så hart vi hittills samlat så mycket kunskap att den skulle rymmas i en skokartong i en av stadens garderober."(1)
Vi människor har våra gränser där vår kunskap inte når fullt ut, där finns även den vetenskapliga förklaringsmodellen, som INTE bevisar Guds inexistens eftersom människan räknat ut hur Gud konstruerade världen.
Så, Gud är objektiv, enkelt uttryckt.Därmed är också det Gud säger objektivt.
Med andra ord: Bibeln är fullt pålitlig eftersom centralgestalten är pålitlig!

Så då åter till frågan varför det finns röster som strider emot det som bibeln uttryckligen påstår ha ägt rum.
Min högst personliga teori är att det finns motiv bakom vissa av dessa motstridigheter, som inte vill att det ska vara sant, för skulle det vara sant som bibeln återger, ja då finns ju Gud, och då innebär det astronomiska omprövningar inom vetenskapens värld.
För att inte säga ett individuellt personligt ställningstagande för eller emot bibelns Gud.
Det går inte vandra neutral inför ett sådant ställningstagande!
För är det så som vetenskapen så tvärsäkert ibland påstår i sina bombastiska(2) argument emot bibelns perspektiv, ja då finns inte Gud, då är bibeln en förljugen(3) sagobok, då gäller inte objektiv moral, inget förpliktande mot omgivning och Gud som skapare, inget efterliv.
Här är jag öppen och erkänner att det finns kristna som ljugit ihop fantastiska berättelser med vetenskapliga utgångslägen och det skall avslöjas naturligtvis.
Endast för sanningen förmår vi något, inte emot sanningen har vi någon framgång.
Så som avslutning då, jag läser bibeln och förstår först och främst vad det står och vad den återger, och är i samma läge fullt övertygad om innehållet fullt ut.
Naturligtvis så betyder det att jag är knuten till denna världs fysiska, juridiska, etiska, moraliska lagar så jag kan orientera mig fram i vardagen efter bästa förmåga.
Jag lämnar inte verkligheten varje morgon jag börjar läsa min bibel, och åsidosätter mitt förstånd, nej tvärt om!
Med mina fem fysiska sinnen så kan jag lära, beröra, uppskatta, och glädjas över den miljö jag befinner mig i.
Dock är inte mina sinnen slutet, eller begränsningen, så allt utanför vårt intellekt är gåtfullt och en form av illusion.
Nej med hjälp av mina fem andliga sinnen så kan jag komma i kontakt med den andliga världen, där Gud i allra högsta grad befinner sig.
VARJE MÄNNISKA har dessa andliga fem sinnen, men en del av oss har låtit förståndet vara en domare så andliga ting inte får en ärlig chans att göra sig kända eller erfarna, sen finns det självklart de individer som primärt ägnar sig åt spiritism, och inte vänder sig till Gud som är ursprunget till allt vad andlighet heter.
Så, jag anser mig själv vara beroende av min omgivning, (och framför allt av bibelns Gud) för att kunna leva och fortsätta i efterlivet att leva i Guds plan för mitt liv.
Jag kommer i nästa bloggtext ta upp ämnet "Men bibeln hade rätt: Om syndafloden".

Väl mött!

Källor och definitioner:

1. Den sjunde dagen, sid 36, Stefan Einhorn
2. Anspråksfull (http://www.ne.se/uppslagsverk/ordbok/svensk/bombastisk)
3. Lögnaktig (http://www.synonymer.se/?query=f%F6rljugen) 

2 kommentarer:

  1. Jag tar mig friheten och sammanfattar:

    1. Om Bibeln har fel, så finns inte Gud.
    2. Bibeln kan inte ha fel.
    3. Slutsats: Gud finns.

    SvaraRadera
  2. Hej Erik!

    Tack för din sammanfattning.
    Jag har något tillbaks till dig då:

    1. Om Erik hittar något fel i Bibeln, så finns inte Gud.
    2. Erik, som inte kan ha fel, hittar fel i Bibeln.
    3. Slutsats: Gud finns inte.

    Är detta korrekt uppfattat?

    Vänligen Ronny Almroth

    SvaraRadera